جالبترین ها

جالبترین ها

جالبترین مطالب علمی و عمومی
جالبترین ها

جالبترین ها

جالبترین مطالب علمی و عمومی

همبستگی واقعی یک جامعه

دو روز پیش، هزاران نفر از مردم سانفرانسیسکو و صدها مامور پلیس و آتش‌نشان این شهر، در مانوری شرکت کردند که طی آن مایلز اسکات، کودک مبتلا به سرطان خون، با بر تن کردن لباس بتمن به همراه دستیارش به خیابان آمد و چندین عملیات نجات انجام داد تا در پایان کلید این شهر بزرگ در غرب آمریکا نصیبش شود.

این برنامه خلاقانه توسط یک بنیاد غیر انتفاعی به نام "آرزو کن" (Make A Wish) ترتیب داده شده بود و به گفته مقام‌های شهر، برنامه ریزی، هماهنگی و امور لجستیکی آن دست کمی از یک عملیات واقعی نداشت.
بنیاد 'آرزو کن' بعد از اعلام برنامه خود برای مایلز اسکات، از ۱۰ هزار نفر پاسخ دریافت کرد که همگی برای کمک به تحقق آرزوی این پسر بچه اعلام آمادگی کرده بودند. مایلز اسکات که چند سالی است در حال دریافت خدمات پزشکی برای درمان سرطان خون است، همیشه آروز داشته که همچون بتمن بتواند روزی به مردم شهرش کمک کند. صبح روز شنبه مایلز به همراه پدرش عازم یک مغازه اسباب بازی فروشی بود تا با پوشیدن تن‌پوش بتمن دست کم ظاهرش را شبیه 'ابر قهرمان' رویاهایش کند.
اما این بازی صبح شنبه با پدر، همزمان شد با پیام تلویزیونی رئیس پلیس شهر سانفرانسیسکو که با قطع برنامه‌های عادی، از وضعیت فوق‌العاده خبر می‌داد و از بتمن کوچولو کمک می‌خواست. از این لحظه بود که بتمن کوچولو وارد کارزار شد و در چند عملیات مختلف مشکلات شهر را برطرف کرد؛ از جمله دختر زیبایی را که در کلافی از کابل و طناب به دام افتاده بود آزاد کرد.

او حتی شانس این را یافت که سوار لامبورگینی که به شکل خودوری بتمن رنگ‌آمیزی شده بود شود و در حالی که مردم شهر و دختران نامش را فریاد می‌زدند با اسکورت خودروهای پلیس به سراغ عملیات بعدی‌اش برود.


«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در پیامی ویدئویی که در صفحه توئیترش منتشر کرد «مایلز اسکات» را تشویق کرد.


http://s1.picofile.com/file/8100871776/Untitled.jpg


http://s4.picofile.com/file/8100871692/1451571_617298841641673_283231394_n.jpg

حرکت V شکل

http://s4.picofile.com/file/7990800749/484226_398630406841852_804392277_n.jpg


تا به حال به حرکت دسته جمعی پرندگان مهاجر دقت کرده اید؟ در بسیاری از مواقع، پرندگان مهاجر به گونه ای که در عکس می بینید پرواز می کنند که به پرواز V شکل موسوم است. نکته جالب توجه در این پرواز در علت آن نهفته است. این گونه شکل دهی پرواز باعث می شود تا غیر از پرنده نخست، باقی پرندگان به دلیل حضور در نیروی لیفت (بالا برنده) که از وورتکس (گردبادهای کوچک) پرنده جلویی پدید می آید، تا 65 درصد نیروی مقاومت هوا را کاهش دهند. به دلیل طی مسافت بسیار طولانی، آنها می بایست از این ترفند برای حفظ انرژی خود استفاده نمایند. ضمن اینکه باید بدانید این پرندگان به تناوب جای خود را در نوک (پرنده نخست) جابجا می کنند تا فشار خستگی تنها روی یک پرنده نباشد.

جنگنده ها نظامی نیز از دیرباز از این فرم پرواز برای مانورها و حملات هوایی بهره می بردند. این کار سبب می شود تا مصرف سوخت جنگنده ها بسیار پایین تر باشد.



قهوه "کوپی لوآک"

http://s1.picofile.com/file/7983959886/5043_487509187953973_1557254123_n.jpg


آیا تا به حال نام قهوه "کوپی لوآک" را شنیده اید؟ کوپی لواک یکی از نایابترین، گرانترین و در عین حال خوش طعم ترین قهوه های موجود در تمام دنیاست. اما داستان پشت این قهوه چیست؟


لواک (Asian Palm Civet)، حیوانی از راسته گربه سانان است که شباهت فراوانی به راسو دارد (عکس بالا). این حیوان، دانه های قهوه را می خورد. ماجرا از آنجا جالب می شود که سامانه گوارشی لواک به گونه ای توسعه یافته که قادر به هضم هسته نیست و تنها قسمت گوشتی آن را جذب می کند. این سامانه، پروتئینهای موجود در هسته را نیز جذب کرده و تنها قهوه را دست نخورده باقی می گذارد. هسته که در حقیقت همان دانه قهوه است، از طریق مدفوع این حیوان خارج می شود. کارگران با جمع آوری مدفوع، دانه های قهوه را جدا کرده، شسته و در زیر حرارت قرار می دهند و آن را می فروشند. قهوه به دست آمده از این راه، یکی از با کیفیت ترین قهوه هاست و بسیار گرانبها محسوب می گردد. این قهوه تا حتی قیمت فنجانی 80 دلار نیز به فروش رسیده است.
نوش جان!!

توضیحات بیشتر را در لینک زیر ببینید:
http://money.cnn.com/galleries/2008/fsb/0807/gallery.most_expensive_foods.fsb/6.html