جالبترین ها

جالبترین ها

جالبترین مطالب علمی و عمومی
جالبترین ها

جالبترین ها

جالبترین مطالب علمی و عمومی

توپ‌های مشکی رنگ در کالیفرنیا برای نبرد با خشکسال

دپارتمان آب و انرژی لس آنجلس طی هفته گذشته از سیستم جدیدی برای حفاظت از کمیت و کیفیت آب شهری پرده برداشت و این سیستم جدید چیزی نیست جز هزاران توپ مشکی رنگ که قرار است روی سطح مخازن آب غوطه ور شده و مانع بخار آب شوند.


http://s6.picofile.com/file/8206052284/55cc52cd47fa32_02938789.jpg


روز دوشنبه، ۲۰ هزار توپ مشکی رنگ دیگر، که هر کدام ابعادی در حدود یک گریپ فروت دارند به درون مخزن آبی در سیلمار کالیفرنیا ریخته شدند تا سطح مخزن ۱۲ میلیارد لیتری به طور کامل توسط ۹۶ میلیون توپ مشکی رنگ پر شود.


http://s6.picofile.com/file/8206052526/dn28041_1_800.jpg


نقش این کره های مشکی رنگ که «توپ سایه» لقب گرفته اند بسیار ساده است. با قرار گرفتن اجسام پلاستیکی که نسبت به دیگر مواد قدرت انتقال گرمای کمتری دارند، میزان بخار آب و تبخیر به شدت کاهش می یابد. در حقیقت، حضور توپ ها این امکان را می دهد تا به میزان ۱٫۱ میلیارد لیتر از تبخیر آب به صورت سالیانه جلوگیری شود.

میزان آبی که توسط این توپ ها ذخیره می شود، می تواند میزان آب آشامیدنی سالانه ۸۱۰۰ انسان را شامل شود. البته اگر فکر می کنید این راه احمقانه به نظر می رسد و هزینه گزافی روی دوش مقامات کالیفرنیا گذاشته، سخت در اشتباه هستید.

هزینه تولید هر توپ ۳۶ سنت بوده و هر راه دیگری مثل ساخت روکشی عظیم، هزینه ای بیش از ۳۰۰ میلیون دلار بر گردن فرماندار کالیفرنیا می گذاشته. توپ ها علاوه بر اینکه از تبخیر جلوگیری می کنند، مانع انجام فعالیت های شیمیایی در آب های کلر دار شده و همچنین امکان رویش جلبک نیز بسیار کاهش می یابد.




نظرات 1 + ارسال نظر
پیروز دوشنبه 7 دی 1394 ساعت 15:28

ایده جالبیه اتفاقا ما هم چنین ایده ای داشتیم که متاسفانه در کشور ایتقبال نشد اما واسم جالبه حالا مکه به خاطر جلوگیری از تبخیر آب این کار رو انجام دادن چرا از رنگ مشکی استفاده کردند؟؟اینجوری نور جذب میشه توپ بر اثر حرارت داغ میشه بازم به خاطر اختلاف دمای آب و جسم مقدار جزیی باز تبخیر خواهیم داشت! بهتر بود از رنگ سفید استفاده می کردن که به خاطر شکستن و دفع نور مقدار تبخیر رو به حداقل برسونن..

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد