جالبترین ها

جالبترین ها

جالبترین مطالب علمی و عمومی
جالبترین ها

جالبترین ها

جالبترین مطالب علمی و عمومی

دلم برای معلم و مدرسه و کودکی ام تنگ شده

http://s3.picofile.com/file/7506283438/19834_516.jpg


دلم برای پاکی دفتر نقاشی و گم شدن در آن خورشید همیشه خندان، آسمان همیشه آبی، زمین همیشه سبز و کوه های همیشه قهوه ای  ...


دلم برای خط کشی کنار دفتر مشق با خودکار مشکی و قرمز، برای پاک‌کن های جوهری و تراش های فلزی، برای گونیا و نقاله و پرگار و جامدادی ...


دلم برای تخته پاک‌کن و گچ های رنگی کنار تخته ،برای اولین زنگ مدرسه، برای واکسن اول دبستان ، برای سر صف ایستادن ها ، برای قرآن های اول صبح و خواندن سرود ایران اول هفته ...


دلم برای مبصر شدن، برای خوبها و بدها ، دلم برای ضربدر و ستاره ...

دلم برای ترس از سوال معلم، کارت صد آفرین ، بیست داخل دفتر با خودکار قرمز و جا کتابی زیر میزها، جا نگذاشتن کتاب و دفتر...


دلم برای لیوان‌های آبی که فلوت داشت ...


دلم برای زنگ تفریح، برای عمو زنجیر باف بازی کردن ها، برای لی‌لی کردن ...
دلم برای دعا کردن برای نیامدن معلم، برای اردو رفتن ، برای تمرین های حل نکرده و اضطراب آن ...


دلم برای روزنامه دیواری درست کردن برای تزئین کلاس ، برای دوستی هایی که قد عرض حیاط مدرسه بود، برای خنده های معلم و عصبانیتش برای کارنامه ، نمره انضباط، برای مهر قبول خرداد ...


دلم برای خودم، دلم برای دغدغه و آرزو هایم، دلم برای صمیمیت سیال کودکی ام تنگ شده ...


نمی دانم کدام روز در پشت کدام حصار بلند، کودکی ام را جا گذاشتم کسی آن سوی حصار نیست کودکی ام را دوباره به طرفم پرتاب کند؟


پی نوشت :   

                          بوی ماه مهر و مدرسه        

رز طبیعی رنگین کمان (Rainbow roses)

http://s3.picofile.com/file/7503626876/rose1.jpg


رز طبیعی رنگین کمان (Rainbow roses)


رنگ گل رز رنگین کمان دقیقا به رنگ های رنگین کمان است. آنها توسط Peter Van de Werken ، که صاحب یک شرکت گل در جنوب هلند است  طراحی شده اند. این گل های رز رنگین کمان واقعی هستند. ساقه این گل های ویژه را در حالی که رشد می کنند در رنگ مخصوصی قرار می دهند ، که در نتیجه آن رنگ توسط گلبرگ جذب می شود. تولید آنها آسان نیست و نیاز به کمی مهندسی دارد. گل های رنگین کمان هدیه خوبی برای جشن عروسی است. قیمت خورده فروشی 5 شاخه گل رنگین کمان 55 دلار  و 2 دوجین رز رنگین کمان بالغ بره 325 دلار است. روزانه این شرکت بیش از ٢ میلیون شاخه گل به ارزش ٢ میلیون یورو از هلند به سراسر جهان ارسال می نماید و در روزهای خاص نظیر والنتاین این تعداد به بیش از ٢ برابر می رسد.


منبع: اینجا کلیک کنید.

ادامه مطلب ...

پیامی به زبان پارسی که ۳۵ سال پیش برای موجودات فضایی ارسال شد

http://s1.picofile.com/file/7496465478/12197.jpg
35 سال پیش در چنین روزهایی، فضاپیمای ویجر1 به فضا پرتاب شد. این فضاپیما که پس از عبور از نزدیکی مشتری و زحل، رهسپار خارج منظومه شد، حامل لوحی طلایی بود که نشانی منظومه شمسی و صداها و تصاویری از زمین در آن حک شده بود.

در یک روی این لوح طلایی، صداها و تصاویری به شکل دیجیتالی حک شده که آثاری از حیات و تمدن روی زمین را نشان می‌دهد. برخی از مشهورترین آثار موسیقی (مانند فلوت جادویی موتزارت) نیز در این لوح قرار داده شده است. علاوه بر آن، پیام «سلام» به 53 زبان زنده جهان روی این لوح قرار دارد که پیام فارسی آن را که به قرار زیر است، می‌توانید در اینجا بشنوید:

درود بر ساکنین ماورای آسمان‌ها

بنی آدم اعضای یک پیکرند               که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار             دگر عضوها را نماد قرار

 

ویجر1 هم‌اکنون در فاصله حدود 18 میلیارد کیلومتری از خورشید قرار دارد و در آستانه ورود به فضای میان‌ستاره‌ای است.

دانلود فایل ضمیمه   دانلود فایل ضمیمه

جزئیاتی خواندنی از پل ورسک

http://s1.picofile.com/file/7492926448/image002.jpg


پل ورسک از بزرگ ترین پل های راه آهن سراسری ایران است که در ارتفاعات روستای ورسک در شهرستان سواد کوه واقع در مازندران، قرار دارد.

 

نام این پل و روستا و ایستگاه راه آهن نزدیک آن از نام مهندس سازنده اش گرفته شده است. ورسک از شاهکارهای شرکت مهندسی دانمارکی Kampsax است که توسط مهندسان آلمانی و اتریشی با تضمین 70 ساله احداث شده است.

در ساخت این پل از هیچ سازه فلزی استفاده نشده است. طول پل 110 متر و طول قوس زیر آن 66 متر است و در زمان جنگ جهانی دوم به پل پیروزی معروف بود.

امروز پل ورسک علاوه بر اهمیت ویژه در صنعت حمل و نقل، از جاذبه های سیاحتی کشور نیز محسوب می شود. در سال 1320 که نیروهای متفقین در زمان جنگ جهانی دوم وارد ایران شدند، یکی از دلایل پیروزی خود را در این جنگ وجود راه آهن سراسری ایران عنوان کردند.

چرچیل، نخست وزیر وقت انگلیس نیز پل ورسک مستقر در راه آهن شمال را پل پیروزی لقب داد.

این بنا از ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده و در ساختمان آن از آرماتور استفاده نشده است.

حجم پل ورسک که دارای 66 متر دهانه قوسی و 110متر ارتفاع از ته دره است، جمعاً 4500 مترمکعب است.

هزینه ساخت آن در آن زمان، بالغ بر 2 میلیون و 600 هزار تومان بوده است. برای ساخت این پل عظیم چند طرح مبتنی بر استفاده از مصالح بنایی که بیشتر مقرون به صرفه بوده، به تصویب رسید.
پل ورسک در شمار مهم ترین آثار فنی مهندسی راه آهن شمال ایران محسوب می شود و با شماره 1543 به ثبت ملی رسیده است.


--------------------------------------------------

پی نوشت :

به مناسبت سالروز 11 سپتامر :

فالینگ من : غم انگیزترین عکس حادثه ی ۱۱ سپتامبر

عجیب ترین فرودگاه جهان

جبل الطارق (Gibraltar) به معنی کوه طارق، نام دهکده‌ای کوهستانی است که در ساحل جنوبی اسپانیا در جنوب غربی اروپا قرار دارد و یکی از زیرمجموعه های دارای تابعیت پرچم بریتانیا به شمار می‌رود که البته مالکیت این منطقه بین اسپانیا و بریتانیا مورد اختلاف است. کوه طارق در بخش ساحلی خود به تنگه جبل‌الطارق پیوسته است. این تنگه دریای مدیترانه را به اقیانوس اطلس می‌پیوندد و در دو سوی آن مراکش و اسپانیا قرار دارد و این طور بیان شده است که جبل الطارق نام منطقه کوچک خودمختاری است که در دهانه مدیترانه و هم مرز با اسپانیا است. این سرزمین کوهستانی که تحت قیمومیت انگلستان است دارای عجیب ترین فرودگاه جهان است. باند فرودگاه جبل اطارق از میان بزرگراه اصلی شهر عبور می کند و ساختمان فرودگاه تنها ۵۰۰ متر از مرکز شهرستان جبل الطارق فاصله دارد. به همین دلیل برای فرود یا بلند شدن هر هواپیماها باید این بزرگراه بسته شود. فرودگاه جبل الطارق یکی از چند فرودگاه عجیب در جهان است و در حال حاضر به چهار مقصد در انگلستان و دو مقصد در اسپانیا دارای مسیر پروازی است. 


http://s3.picofile.com/file/7492900000/22_2_.jpg

ادامه مطلب ...

لیو بولین مرد نامرئی، هنرمندی که غیب می‌شود !


مرد نامرئی


 لیو بولین هنرمند چینی 36 ساله که او را  به اسم  «مرد نامرئی» می‌شناسند، توانایی رنگ کردن خود و همرنگ شدن با محیط اطرافش را دارد.

در این عکس های جالب و شاید هم هراس آور او به طور واضح خود را همرنگ محیط پیرامونش که شامل ساختمان ها، پرچم ها، بولدوزرها و ..... کرده است. این هنرمند آرمان گرا گاهی برای گرفتن یک عکس 10 ساعت زمان صرف می‌کند تا بتواند مردم زیادی را با هنرنمایی اش شگفت زده کند.

او هنرش را در حمایت از مردمی ‌می‌داند که در جامعه تنها و منزوی مانده اند و به آنها توجهی نمی‌شود و این کار سمبولیک خودش را در حمایت از تمام این مردمان انجام داده است.

ادامه مطلب ...

ماشین جاده ساز

ماشین مبتکرانه که بطرز جالبی آجرها را کنار هم چیده و با سرعت هر چه تمام تر جاده و خیابان می سازد.این ماشین توسط شرکت Tiger Stone طراحی و ساخته شده و قادر است تا روزانه 400 متر جاده بسازد.

برای دیدن تصاویر بیشتری از این ماشین جالب روی ادامه مطلب کلیک کنید


Road Building Machine

ادامه مطلب ...

آینه پزشکی

به وسیله آینه پزشکی علاوه براینکه میتونین خودتون رو ببینین امکان تعیین ضربان قلب هم وجود دارد.

دوربینی که در پشت این آینه دو جداره قرار دارد تغییرات نور منعکس شده از صورت را ثبت می کند

این دوربین به کامپیوتر متصل است و توسط برنامه این سیگنال ها را ترجمه می کند

و به این صورت ضربان قلب شما مشخص می شود

وقتی قلب شما می تپد، پالس هایی به خون جاری در رگ های شما می فرستد

خون شما نور را جذب می کند.بنابراین وقتی ضربان قلب شدیدتر شد نور جذب شده را کمتر منعکس می کند و دوربین این نورهای منعکس شده را ثبت می کند....


http://s3.picofile.com/file/7483577953/PSC0611_IN_098_1_.jpg