جالبترین ها

جالبترین ها

جالبترین مطالب علمی و عمومی
جالبترین ها

جالبترین ها

جالبترین مطالب علمی و عمومی

milky sea

این متن رو خودم ترجمه کردم از چند منبع و با کمک گرفتن از یه برنامه مستند...ببخشید اگه مشکلی تو نگارش وجود داره



http://s3.picofile.com/file/7476929137/milkysea.jpg


در سال 1995 در تصاویر گرفته شده ماهواره ای تصویری نورانی و عجیب تعجب همگان رو به خود جلب کرد

این توده نورانی که در کنار شاخ آفریقا در اقیانوس گرفته شد به طول 250 کیلومتر تخمین زده شد و سه روز متوالی پابرجا بود.

ازین تصویر قبلا در کتاب 20000 فرسنگ زیر دریا یاد شده بود ولی هیچ کس فکرشو نمیکرد به واقعیت بپیونده.


بعد از تحقیقات بعمل آمده دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این نوعی ارتباط بین  باکتریهای اقیانوس است.بطوریکه وقتی میلیونها باکتری اینگونه کنار هم جمع میشوند و شروع به تقسیم شدن و تولیدمثل میکنن اینچنین نوری ساطع میشود.


ولی دلیل این جمع شدن چیست؟؟؟

نظریه جدید دانشمندان این است که توجه ماهی ها را برای خورده شدن به خود جلب کنند

همانطور که میدانید باکتری ها در بدن موجود زنده زندگی بهتری دارند.


منابع :

http://www.livescience.com/9387-mystery-ocean-glow-confirmed-satellite-photos.html

http://www.utmsi.utexas.edu/people/staff/min/Class/MNS307_11F_Blogs/Blogs4.html

تنها عکسی که روح المپیک را نشان میدهد

یک عکس از جوردن باروفس و صادق گودرزی دو کشتی گیر ایرانی و آمریکایی در بازیهای المپیک لندن به عنوان تنها عکسی که روح المپیک را نشان می دهد، مورد تمجید قرار گرفته است.


پایگاه خبری هافینگتون پست نوشت: ابتدا جک مور از تارنمای بازفید تصویر باروفس آمریکایی وحریف ایرانی وی گودرزی را بعد از پیروزی و تصاحب مدال طلا در حالی که یکدیگر را بغل کرده اند، ارسال کرد.



باروفس با شکست گودرزی در رقابتهای کشتی آزاد المپیک مدال طلا گرفت.

ادامه مطلب ...

چگونه در یک روز دو بار غروب خورشید را تماشا کنیم؟!

اکتبر سال ۲۰۰۹ احداث برج دوبی یا برج خلیفه به هزینه یک و نیم میلیارد دلاری با ارتفاع ۸۲۹ متر به اتمام رسید، این برج مرتفع‌ترین ساختمان دنیاست.
اما آیا می‌دانستید که با استفاده از این برج، می‌توانید در یک روز، دو بار غروب آفتاب را تماشا کنید؟!
کافی است که هنگام غروب در کنار برج باشید و غروب خورشید را تماشا کنید، بعد با آسانسور به سرعت به بالای برج بروید، در این صورت می‌توانید یک بار دیگر منظره غروب را ببینید!

در واقع هر ساختمانی اگر به اندازه کافی بلند باشد و امکان حرکت سریع به بالای آن را بدهد، می‌تواند همین امکان را به ما بدهد.


http://s1.picofile.com/file/7478612789/06_11_2012_09_51_28_AM.jpg




بزرگترین آینه دنیا، یکی از زیباترین نقاط کره زمین

تصویری که مشاهده می کنید مربوط به “سالار اویونی” “Salar de Uyuni” بزرگترین شوره زار جهان در جنوب غربی کشور بولیوی و شهر “اویونی” است که ۱۰۵۸۲ کیلومتر مربع مساحت دارد. هر ساله این شوره زار وسیع با لایه کم عمقی از آب پوشیده می شود و بزرگترین آینه روی کره زمین را تشکیل می دهد. بسته به وضعیت آسمان و ابرها این شوره زار با انعکاس تصویر آسمان منظره ای حیرت انگیز و خیره کننده را نشان می دهد که در کمترین جای کره زمین می توان نظیر آن را یافت.



این شوره زار در حقیقت از چندین دریاچه ماقبل تاریخ به وجود آمده است که مابین ۳۰ تا ۴۲ هزار سال پیش شروع به تبدیل کرده اند. در بیشتر مواقع این شوره زار خشک و پوشیده از نمک است اما در چندین روز سال به علت بارندگی به این شکل حیرت انگیز در می آید.

ادامه مطلب ...

فرود کاوشگر مریخ پیما ناسا (کنجکاوی)

سازمان فضایی آمریکا، ناسا، موفق شد روبات عظیم یک تنی خود با نام Curiosity (کنجکاوی) را بر سطح مریخ فرود بیاورد.

فرود این کاوشگر سرآغاز ماموریت دست کم دو ساله این کاوشگر برای یافتن نشانه‌های احتمالی حیات در مریخ است.

کاوشگر ناسا سفری ۵۷۰ میلیون کیلومتری را برای رسیدن به مریخ پیموده است.

از لحظه ورود کاوشگر به اتمسفر مریخ تا تماس با سطح مریخ، ۷ دقیقه طول میکشد. این زمان معروف به هفت دقیقه ترور می باشد. تکنولوژی های فوق پیشرفته ای در این کاوشگر به کار رفته تا این هفت دقیقه را به سلامت بگذراند.

در این کلیپ می توانید تصاویر بازسازی شده این فرود را مشاهده کنید

برای کاهش سرعت ماهواره هنگام تماس با سطح مریخ ابزارهای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند.

بزرگترین چتر نجات ساخته بشر با قدرت فوق العاده وظیفه دارد سرعت فرود کاوشگر را از ۱۶۰۰ کیلومتر بر ساعت تا حدود ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت کاهش دهد. اما چون این سرعت به اندازه کافی کم نیست، چتر نجات از کاوشگر جدا شده و راکتهای جت وارد عمل میشوند.

در این لحظه تا سطح مریخ ۶ کیلومتر فاصله وجود دارد و رادارهای کاوشگر به جستجوی یک سطح مناسب برای فرود می پردازند. در فاصله ۲۰ متری سطح مریخ، به دلیل اجتناب از گرد و غبار ناشی از راکتها، عملیات فرود با استفاده از جرثقیل هوایی یا (sky crane) انجام میشود و راکتها به سطح مریخ نزدیکتر نمیشوند.

بعد از فرود و تماس چرخهای کاوشگر با سطح مریخ، راکتها به نقطه ای دور از کاوشگر پرتاب میشوند. همه این مراحل را میتوانید در این فیلم به همراه توضیحات مهندسین سازنده این کاوشگر ببینید.


چارلز بولدن، مدیر ناسا، پس از این فرود گفت: "ما دوباره روی مریخ هستیم و این واقعا باورنکردنی است. از این بهتر نمی‌شود."


مشخصات و عکس کاوشگر در ادامه مطلب....

ادامه مطلب ...

خاطراتی که هر پنج سال یکبار زنده می شود

داشتن خاطرات نوستالژیک برای هر کسی شیرین بوده و برای همیشه در ذهن حک می شود و زیبایی آن گاهی به حدی می رسد که در صورت اطلاع دیگران ، به کام آنها نیز شیرین و کاملا جذاب می شود.داشتن عکس هایی از روزهای شیرینی که در کنار دوستان به یادگار گرفته شده است نیز می تواند نوستالژیک باشد.حال تصور کنید این کار زیبا هر پنج سال یکبار تکرار شود و زیبایی و شیرینی آن به شکل تازه تری نشان داده شود .زیبا نیست؟


http://s1.picofile.com/file/7476937739/311585_465267960159769_459175385_n.jpg



در سال ۱۹۸۲ پنج دوست ۱۹ ساله به نام های  John Wardlaw, Mark Rumer, Dallas Burney, John Molony ,John Dickson به دریاچه Copco در ایالت کالیفرنیا رفتند و عکسی را به یادگار گرفتند.آنها در اقدامی جالب تصمیم گرفتند تا هر ۵ سال یکبار و با همان تعداد پنج نفر مجددا به همان مکان رفته و دقیقا با همان ژست قبلی و موقعیت مکانی عکس یادگاری جدیدی را بگیرند تا این خاطره زیبا را هر ۵ سال یکبار و به همان شکل تکرار کنند.

نکته قابل توجه در مورد این کار قشنگ راه اندازی سایتی در همین زمینه از سوی این ۵ نفر است که عکس های خود را در آن قرار داده اند و در حال حاضر که ۴۸ ساله هستند اعلام کرده اند که به زودی و در ماه June عکس بعدی خود را که ۵ سال از عکس قبلی گذشته است در سایت قرار می دهند.

این کار جالب به قدری زیبا بود که برخی مجلات هچون Santa Barbara news-press و Life در صفحه اول خود مطلبی را به همین مورد اختصاص دادند.CNN نیز در سایت خود به این کار زیبا پس از راه اندازی سایت این ۵ دوست اشاره کرده و مطلبی را در همین مورد نوشته است.

عکسی که در فیسبوک غوغا به پا کرد

این عکس توی فیس بوک در طول ۸ ساعت گذشته ۲۲۴ هزار لایک خورده و ۶۵ هزار بار به اشتراک گذاشته شده است.


http://s3.picofile.com/file/7478617525/valentain.jpg


پیرمردی که بعد از ۳ سال از مرگ همسرش هنوز براش گل رز و کارت ولنتاین می خرد.