جالبترین ها

جالبترین ها

جالبترین مطالب علمی و عمومی
جالبترین ها

جالبترین ها

جالبترین مطالب علمی و عمومی

شهری بدون نیاز به کربن!!

http://s2.picofile.com/file/7619372682/8531_245.jpg


مسوولان توسعه و عمران امارت متحده عربی اعلام کردند، کار ساخت اولین شهر فاقد کربن (کربن صفر) جهان که ‪ ۵۰‬هزار نفر را در یک محیط بدون خودرو جای خواهد داد، در ابوظبی واقع در خلیج نفت خیز امارات متحده عربی آغاز  شده است.


به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از خبرگزاری فرانسه، در شهر “مصدر” که تماما با انرژی تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی، اداره خواهد شد، مردم می‌توانند در محفظه‌هایی که بطور خودکار حرکت می‌کند به اطراف حرکت کنند.

این امارت بیابانی تقریبا بطور ثابت می‌تواند از منبع نور خورشید استفاده کند.

“خالد عواد” مدیر واحد توسعه مستغلات طرح “مصدر” شرکت انرژی آینده ابوظبی به خبرگزاری فرانسه گفت، در این شهر هیچ اثری از کربن دیده نخواهد شد.

وی در حاشیه “اجلاس انرژی آینده جهان” در ابوظبی پایتخت امارات عربی متحده گفت، این شهر بالاترین کیفیت زندگی ممکن را به شهروندان خود ارائه خواهد داد.

زمانیکه کار ساخت این شهر در سال ‪ ۲۰۱۳‬به اتمام رسد اهالی آن می‌توانند با استفاده از یک خط راه‌آهن نوری و یک سری محفظه‌های حمل و نقل خودکار در سراسر این شهر شش کیلومترمربعی تردد کنند.

عواد در رابطه با این محفظه‌ها گفت ” آنها شبیه یک آسانسور افقی هستند. فقط کافی است که بگویید کجا می‌خواهید بروید و آنها شما را به آنجا خواهند برد.”
برخلاف برج‌های درخشان حوالی ابوظبی، در ماکتی از شهر مصدر که در این اجلاس به نمایش گذاشته شد تنها ساختمان‌هایی مشاهده می‌شد با ارتفاع کوتاه که در پشت بام هر یک صفحه‌های خورشیدی قرار داشت.

این شهر در موقعیتی قرار خواهد گرفت که از نسیم‌های ملایم دریا بهره‌مند خواهد شد و دیواری پیرامون آن کشیده خواهد شد که از این شهر در برابر هوای داغ صحرا و سر و صدای فرودگاه ابوظبی که در نزدیکی آن قرار دارد، محافظت می‌کند.

ابوظبی بر روی بزرگترین ذخایر نفت و گاز امارات متحده عربی واقع شده است که به ترتیب پنجمین و چهارمین منابع بزرگ جهان محسوب می‌شوند، اما همانند بیشتر کشورهای تولیدکننده نفت، امارات متحده عربی نیز خواستار تنوع بخشیدن منابع انرژی خود است تا از این طریق وابستگی اقتصادی سنتی خود به نفت را کاهش دهد.

این شهر “کربن صفر” بخشی از طرح بزرگتر مصدر است که دولت ابوظبی آن را در سال ‪ ۲۰۰۶‬آغاز کرده است. شهر “مصدر”، یکی از پروژه‌های طرح گروه جهانی حافظت از محیط زیست (صندوق بین‌المللی حیات وحش) نیز هست.

در طرح “مصدر” همچنین برنامه‌هایی برای ساخت یک نیروگاه خورشیدی ‪ ۳۵۰‬میلیون دلاری با ظرفیت تولید‪ ۱۰۰‬مگاوات پیش‌بینی شده است که قرار است در آینده توان این نیروگاه برای کاستن از فشار به شبکه ملی برق در زمان اوج مصرف، به ‪ ۵۰۰‬مگاوات افزایش یابد.

در این ابتکار همچنین احداث یک دانشگاه برای مطالعات آتی انرژی با همکاری موسسه فناوری ماساچوست(‪ (MIT‬قید شده است.

نظرات 2 + ارسال نظر
آزیتا سه‌شنبه 26 دی 1391 ساعت 13:14

خیلی جالب بود خوش به حالشون.منم میخوام!

امارات از لحاظ پیشرفت مثل خود اروپایی ها هس
حرف نداره

kiandokht یکشنبه 8 بهمن 1391 ساعت 13:06

woooooooooooooow wonderful

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد