جالبترین ها

جالبترین ها

جالبترین مطالب علمی و عمومی
جالبترین ها

جالبترین ها

جالبترین مطالب علمی و عمومی

دسته بندی اصطلاحات در زبان انگلیسی


اصطلاحات انگلیسی | دسته بندی اصطلاحات در زبان انگلیسی
گاه حین خواندن یک متن انگلیسی به واژه یا واژگانی بر می خوریم که در نگاه نخست، به معنای آنها پی نمی بریم و یا معنایی که از آنها در ذهن داریم با جمله مورد نظر همخوانی ندارد.
 

اینجاست که مطمئن می شویم این واژه یا عبارت (گروه واژگان) معنای اصطلاحی داشته و لازم است معنای آن را در دیکشنری های اصطلاحات جستجو کنیم.

اما بد نیست بدانیم تمام این واژگان صرفاً در یک زیرمجموعه قرار نگرفته و البته اصطلاحات هر زبان به بخش های مختلف تقسیم می شوند که در این نوشته به معرفی دسته بندی اصطلاحات انگلیسی خواهیم پرداخت.

1- Expression

Expression یا معادل فارسی آن یعنی "عبارت" به گروهی از کلمات گفته می شود که در کنار هم معنایی واحد و متفاوت دارند. به عنوان مثال می توان به shut up به معنای "خفه شو" یا run out of به معنای "تمام کردن چیزی" اشاره کرد.

2- Slang

این واژه به اصطلاحات عامیانه و غیرادبی اتلاق می شود که قالباً در زبان عامیانه رواج پیدا کرده و پس از مدتی استفاده از آنها کمرنگ می شود. مثل واژه هایی که در خود زبان فارسی نیز هرازگاه نمود پیدا می کنند. به عنوان مثال در فارسی می توان به "چلفت"، "خفن"، "داف"... و در انگلیسی به bread به معنای "پول" و نه به معنای "نان" اشاره نمود.

3- Idiom

عبارتی متشکل از چند کلمه که معنایی متفاوت از اجزای تشکیل دهنده خود داشته و نمی توان معنای آن را از روی معنی کلمات تشکیل دهنده تشخیص داد. مثلاً To be hard up که معنی بی پول و در سختی بودن می دهد.

4- Proverb

معادل همان ضرب المثل فارسی که به عنوان جمله ای دارای مصداق، در موارد خاص به کار می رود. مثلا let sleeping dogs lie به معنی "انگشت در سوراخ زنبور نکن".

5- Collocation

این کلمات واژه هایی هستند که تنها در صورت بودن در کنار هم معنی مورد نظر دارند و به تنهایی معنی دیگری می دهند. در ضمن در ترکیب نمی توان برای آنها جایگزین دیگری آورد. به عنوان مثال ترکیب strong coffee معنای قهوه غلیظ دارد اما نمی توان به جای واژه strong از معادل آن یعنی powerful استفاده کرد و بنابراین powerful coffee بی معنی است!

6- Jargon یا Terminology

این عنوان به واژگان خاص هر رشته، شاخه علمی یا شغل اتلاق می شود. مثلا software, hardware, domain, motherboard... ساده ترین اصطلاحات ویژه علوم کامپیوتر یا همان terminology آن به شمار می روند و ممکن است فرد ناآشنا به این علم معنی این واژگان را نداند.

در پایان باید خاطر نشان کرد، دانستن تمام اصطلاحات یک زبان، کاری تقریبا محال بوده و بنابراین لزوم استفاده از دیکشنری های اصطلاحات را پررنگ می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد