جالبترین ها

جالبترین ها

جالبترین مطالب علمی و عمومی
جالبترین ها

جالبترین ها

جالبترین مطالب علمی و عمومی

۱۰ جانور شفاف دنیا !

فکر کنید هر مشکل فیزیولوژیکی ای که داشته باشید ( مثلا خونریزی داخلی یا گرفتگی یک رگ و… ) به راحتی بتوانید داخل بدنتان را ببینید و محل مشکل را پیدا کنید. یک جورهایی مثل این است که اِم آر آی سرخود باشید… می دانم نمی شود، اما اگر می شد چی می شد؟… و البته ما که نمی توانیم، اما همه که مثل ما نیستند. برخی از جانوران شفاف هستند. مثل شیشه… آنها اگر لازم داشته باشند به راحتی می توانند داخل بدنشان را ببینند و مشکلاتشان را پیدا کنند . این ۱۰ تا جانور شیشه ای را ببینید.

قورباغه شفاف 


قورباغه شفاف

«سنترولنیدیا» اصالتا ونزوئلایی و از خانواده دوزیستان است. بخش پشتی این قورباغه ها لیمویی – سبز است اما بخش شکمیشان بی رنگ است. ( در بیشتر موارد ) بنابراین به راحتی می توان قلب، کبد و لوله گوارشی آنها را دید.


ماهی کله شفاف


ماهی کله شفاف

نام اصلی این ماهی عجیب که در اعماق دریاها زندگی می کند «بارللی» ( با نام علمی ماکروپینا، میکروستوما )  است. این ماهی فقط کله شفافی دارد. چشمان این ماهی عجیب و غریب، لوله ای مانند است و به شدت به نور حساس است. به عبارتی با اندک نوری درون حدقه پر از مایع تکان می خورد و به هر سو می چرخد، حتی وقتی می خواهد غذایی را بالای سر خود پیدا کند آنها را به بالای سر هم می چرخاند. عدسی های این چشمان زیبا کاملا سبز است. آن دو لکه سبزی که بالای سر این که ماهی قرار دارد، چشم نیست. آنها اندام هایی هستند به نام «نارس» که می توان آنها را با بینی در انسان ها مشابه دانست.


پروانه شفاف


پروانه شفاف

از مکزیک تا پاناما در آمریکای مرکزی، این پروانه زیبا و شفاف یافت می شود. نام اصلی اش «پروانه بال شیشه ای» است. در حقیقت بافت های میان داربست بال ها در این پروانه کاملا شفاف است.


 سرپای شفاف


 سرپای شفاف

در اقیانوس های نیمکره جنوبی می توان چنین سرپای شفافی را دید. سرپاها جانورانی مثل هشت پا هستند. چشمان این سرپای شفاف به راحتی داخل بدنش می چرخد و همه سو را می بیند. این سرپا داخل بدنش اندام های زیادی ندارد اما هر آنچه که دارد از چشم شما پنهان نیست. این سرپای شفاف به راحتی توسط انواع جانوران دریایی و حتی پرندگان دریایی شکار می شود.


گورماهی شفاف


گورماهی شفاف

این ماهی شفاف یک فرق عمده با دیگر جانوران شفاف دنیا دارد ؛ فرق اساسی او با دیگر موجودات شفافی که اینجا با آنها آشنا می شوید در این است که این ماهی، ساخته دست دانشمندان است. نخستین بار در سال ۲۰۰۸ میلادی بود که دانشمندان طی یک پژوهش درباره سرطان این موجود را ساختند. آنها با کمک این موجود می توانستند از همه فعل و انفعالات تومور در داخل بدن موجود به شکل مستقیم آگاه شوند. این ماهی برای نخستین بار در بیمارستان کودکان بوستون متولد شد.


یخ ماهی شفاف


یخ ماهی شفاف

«یخ ماهی تمساحی» ( با نام علمی کانیکتیده ) معمولا در آب های سرد و یخ زده قطب و یا آمریکای جنوبی یافت می شود و از گونه های خاصی از میگوها و سخت پوستان ریز یا حتی ماهی های ریز تغذیه می کند. حتی خون این جانور هم شفاف است، چون هموگلوبین و یا اریتروسیت ندارد. سوخت و ساز این جانور فقط به اکسیژن حل شده در خون شفافش، وابسته است.


دوجور پای شفاف


دوجور پای شفاف

نام این سخت پوست عجیب و غریب «فرونیما» است. این موجود شفاف ریز، یکی از چندین و چند گونه جانوری است که در اعماق آب های مناطق مرتفع آتلانتیک شمالی کشف شده است. البته این تنها موجود ریز سخت پوستی نیست که این چنین شفاف است. هر آنچه درون این موجود ریز وجود دارد از بیرون دیده می شود.


میگوی لاروی شفاف


میگوی لاروی شفاف

در آب های هاوایی این میگوی شفاف ریز زندگی می کند. معمولا این میگوی لاروی قلمدوش عروس های دریایی است و به همراه آن این سو و آ ن سو می رود.


خمره شفاف


خمره شفاف

این موجود زیبا را که شباهت زیادی به یک عروس دریایی دارد «خمره دریایی» می نامند. آنها از فیتوپلانکتون ها ( پلانکتون های گیاهی ) تغذیه می کنند. اندازه این خمره های شفاف و گزنده بین یک تا ۱۰ سانتیمتر است.


ژله ماهی شفاف


ژله ماهی شفاف

ژله ماهی ها یا همان عروس های دریایی نیز شفاف هستند. آنها را در هر اقیانوس و یا دریاهای آزاد می توان یافت. بسیاری از ژله ماهی ها ( هرچند اینها واقعا ماهی نیستند ) کاملا شفاف هستند، آنچنان که در بسیاری مواقع حتی نمی توان آنها را در آب ها دید. اینها را از اندازه ۵٫۲ سانتیمتر به بالا می توان دید.



منبع
www.7zero-fa.blogspot.com


نظرات 4 + ارسال نظر
شاه احمد چهارشنبه 18 آبان 1390 ساعت 13:59 http://musictak.blogsky.com

خیلی قشنگ بود
مرسی

دزیره چهارشنبه 18 آبان 1390 ساعت 18:08 http://desiree1.blogfa.com

سلام ممنون که بهم سر زدی بازم وقت کردی بیا منتظرتم

خواهش
حتما

روشنک چهارشنبه 18 آبان 1390 ساعت 21:29 http://www.roshanak-ar.blogfa.com

اگه ادمیزاد شفاف بود دیگه نیازی به دکتر نداشت!


ولی کاش شفاف بود !

جالب میشد !مگه نه!

نهه باباااا
دیگه کی دلش میومد به دیگری نیگااا کنه

نازگل سه‌شنبه 24 آبان 1390 ساعت 00:48

قربون خلقت خدا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد