جالبترین ها

جالبترین ها

جالبترین مطالب علمی و عمومی
جالبترین ها

جالبترین ها

جالبترین مطالب علمی و عمومی

۱۰ ربات برتر جهان !

مجله معتبر New Scientist ده ربات برتر جهان را از دید این مجله اعلام کرد. در ادامه، این لیست را با شرح کوتاهی از آنها می توان دید. جالب این است که در این لیست ربات اسیمو جایگاه هفتم را دارد.


1- ربات Qrio ، رقصنده دوپا


http://www.pic.iran-forum.ir/images/qmvaljpuwdnollcm0az.jpg

این ربات کوچک و کنجکاو با 55 سانتی متر قد محصول شرکت سونی است. این ربات انسان نما ، بیشتر بخاطر هدایت ارکستر سمفونی توکیو  با سمفونی از بتهون مشهور است و بعد از آن بخاطر ناوبری و اسکیت و رقصهایش.


۲- ربات خانگی Roomba و Scooba


http://www.pic.iran-forum.ir/images/9lxvbds2krw53hte9kc.jpg

دانشگاه فنی ماساچوست سرانجام با ربات جاروبرقی Roomba و Scooba ، ربات های خانگی را به تولید انبوه رساند. این ربات کوچک و ارزان با قیمت کمتر از 200 دلار . در این لینک می توانید یک فیلم از این ربات که در دفتر شرکت سازنده اش iRobot مشغول جارو است ببینید.



3- ربات خودتکرار


http://www.pic.iran-forum.ir/images/0d6jawvjcv95gsrxss1.jpg

در سال 2005 محققان دانشگاه کورنل در نیویورک اولین رباتی را که قادر است کپی از خودش را ایجاد کند ساختند. این ربات از بلوک های کوچکی ساخته شده است که می توانند از هم جدا شوند و دوباره به هم بوسیله آهنربا متصل شوند . 


۴- ربات نگهبان کروی


http://www.pic.iran-forum.ir/images/4rjqsp40elds0bh78x3m.jpg

این ربات برای کشف و گزارش افراد مزاحم در سوئد طراحی شده است. این ربات در اصل از روی مدلی که برای شناسایی در سیارات دیگر درنظر گرفته شده بود ساخته شد. یک آونگ معلق در این ربات وجود دارد که با یک موتور کنترل می شود. حرکت پاندول به سمت جلو باعث می شود این کره بغلتد. نوسان پاندول به سمت چپ یا راست باعث فرمان دادن و چرخیدن در این جهات می شود.

5- Aibo سگ رباتیک سونی


http://www.pic.iran-forum.ir/images/0osxguhlha8ht4ba7l0v.jpg

این ربات چهارپا قادر به راه رفتن ، نشستن ، دراز کشیدن ، زوزه کشیدن و سایر کارهای شبیه یک سگ واقعی است. هنگامی که در سال 1999 اولین ورژن آن ساخته شد در 20 دقیقه فروخته شد و در سال 2002 صدهزار نفر صاحب یک سگ رباتیک مانند آن بودند.


6-اتومبیل خود مختار Stanley


http://www.pic.iran-forum.ir/images/u8q3y5d292l4qc8vu8h.jpg

این خودرو در مسابقه ای در دانشگاه استانفورد طراحی شد. در اکتبر 2002 جایزه دو میلیون دلاری را برای رالی صحرایی خودروهای بدون راننده برد. استانلی از یک بدنه فولکس واگن استفاده می کند و همچنین برای رهیابی از هفت کامپیوتر آن بورد پنتیوم اِم و GPS، چهار فاصله یاب لیزری، سه دوربین، یک رادار و یک سنسور اینرسی ژیروسکوب بهره می برد.


۷- Asimo آسیمو


http://www.pic.iran-forum.ir/images/3brzlx0k5xay1aiwiq8a.jpg

با ۱۳۰ سانت قد و ۵۴ کیلو وزن، اولین ربات قدم زن شبیه انسان است. آخرین مدل آن می تواند در یک ساعت ۶ کیلومتر راه برود. می تواند پیرامون یک مسیر دایره ای دور بزند و بدود و حرکات زیگزاگ داشته باشد. مدل اولیه آن در ۲۰۰۵ در توکیو قادر به هدایت مهمانان به اتاق جلسه و دادن سرویس قهوه و هل داد دادن یک چرخدستی با وزن ده کیلوگرم بود.


8- مریخ نورد ناسا


http://www.pic.iran-forum.ir/images/xu9azk2uq92qqu7kz2y.jpg

چهار چرخ ناسا در 90 روز اول در مریخ حدود 600 متر را پیش روی کرد. ولی تا کنون بیش از یکسال تمام بر روی مریخ مانده و حدود ۱۲ کیلومتر را پیموده.


۹- ربات بسیار کوچک کنترل از راه دور


http://www.pic.iran-forum.ir/images/ohzzlurfa1l9gzff2e.jpg

در سپتامبر ۲۰۰۵ مرکز تحقیقات کالیفرنیا در دانشگاه برکلی ، یک ربات که از موی انسان هم نازکتر است را ساخت. که از سلیکون نقره ای به ضخامت یکصد میلی متر درست شده است. این ربات با دقت شبیه یک خودرو کنترل از راه دور فرمان می گیرد. و روی یک سطح صاف در هر جهتی می تواند حرکت کند. سرعت آن ۲۰۰ میکرومتر بر ثانیه است. این ربات می تواند ذرات غبار را با هل به حرکت وادارد.


۱۰ - ربات پرنده مگس خوار EcoBot II


http://www.pic.iran-forum.ir/images/w1o9vtrjgw6vv984o4.jpg

این ربات در دانشگاه وست انگلند ساخته شد. هدف این ربات ارسال به مناطق خطرناک برای بررسی ذرات آلوده هوا یا جاسوسی نظامی است. این ربات چون از انسان دور می شود باید قادر باشد تا انرژی مورد نیازش را خودش تهیه کند.  این ربات با خوردن مگسها و هضم آنها در یک سلول خاص الکتریسیته لازم را تولید می کند. این ربات به مگسهای کوچک حمله می برد و آنها را بوسیله ماده ای شبیه مدفوع انسان گول می زند و به خود جلب می کند.
منبع
www.7zero-fa.blogspot.com


نظرات 1 + ارسال نظر
آرمیتا شنبه 19 شهریور 1390 ساعت 12:35 http://www.171360.blogfa.com

سلام.یه مدت من نبودم ماشالله چقدر مطالب جدید و جالب نوشتید.خیلی جالب بودند مخصوصا ربات مگس خوار!!حتما یه مدت بعد آدم خوار هم میسازن.واسه جنگ استفاده کنن!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد