جالبترین ها

جالبترین ها

جالبترین مطالب علمی و عمومی
جالبترین ها

جالبترین ها

جالبترین مطالب علمی و عمومی

۱۱ حیوان با اندام مصنوعی !

افزایش اندام‌های مصنوعی مناسب حیوانات که جایگزین اندام کارای قطع‌ شده یا از کارافتاده می‌شوند و همچنین ارتزها که اعضای آسیب‌دیده را می‌بندد، در سال‌های اخیر انقلابی در علم دامپزشکی به وجود آورده‌اند.
 
با ورود این ابزارها به دنیای پزشکی حیوانات، زندگی هزاران حیوان از عقابها گرفته تا فیل‌ها بهبود یافته است.

گربه : «اسکار»


http://www.pic.iran-forum.ir/images/uxo5bsangfee0wei09y0.jpg

این گربه که دو پنجه عقب خود را در زیر کمباین از دست داده بود، در سال 2009 تحت یک عمل جراحی قرار گرفت. پزشکان انگلیسی برای نصب پنجه‌های مصنوعی برای اسکار در استخوان زانوی آن سوراخ‌هایی ایجاد کرده و پنجه‌های تیتانیوم موسوم به ITAP را نصب کردند.

اسب مینیاتوری : «نیمه‌شب»


http://www.pic.iran-forum.ir/images/b95uahuts64jw9xuwzof.jpg

نیمه شب در زمان تولد فاقد یکی از پاهای عقب خود بود. مقامات قانونی این کره اسب را که توسط صاحبانش مورد آزار قرار داشت، نجات داده و آن را به فردی در تگزاس بخشیدند که وی با کمک شرکت محلی ساخت اندام مصنوعی برای نیمه‌شب یک پای مصنوعی ترتیب داد.

عقاب : «زیبایی»


http://www.pic.iran-forum.ir/images/xvgxkuxfu08gt2v5qya.jpg

چهار سال پیش، زیبایی، عقاب آمریکایی در حالی در آلاسکا شناسایی شد که از گرسنگی در حال مرگ بود. یک شکارچی نوک بالایی این پرنده را از بین برده بود و از این رو زیبایی نمی‌توانست غذای جامد بخورد. نیت کالوین از گروه مهندسی کینتیک از روی نمونه اسکن رایانه‌ای فک این حیوان، دست به ساخت یک منقار پلاستیکی موقت زد.

این اندام مصنوعی زردرنگ به یک پایه تیتانیومی چسبانده شده و به سر این حیوان متصل شد. برنامه بعدی این مهندسان، ساخت یک منقار مصنوعی کامل است.

لاما : «Quad-Pod»


http://www.pic.iran-forum.ir/images/c7o08psjov490bga31k.jpg

صاحبان این لاما معتقدند که پای چپ پشتی اون در اثر پرتاب شدن به درون گودالی شکسته. بنابراین اون تحت مراقبت و عمل جراحی قرار گرفت و پای مصنوعی برایش ساختند.


سگ : «هوپا»


http://www.pic.iran-forum.ir/images/b928d46miekn79o4va6s.jpg

یک سگ پنج ساله از نژادهای مختلط در زمان تولد فاقد پاهای جلو بود. صاحب این سگ برای تسهیل مشکل راه رفتن این حیوان، یک دستگاه چرخدار برای آن ترتیب داد. طراحان این ایده خلاقانه امیدوارند که این دستگاه بتواند زندگی حیوانات دیگر با مشکل مشابه را بهبود ببخشد.

فیل : «موشا»


http://www.pic.iran-forum.ir/images/d00ekrdhu2r1uejzw2pq.jpg

موشا که اولین فیل دنیا با پای مصنوعی است در هفت ماهگی بر روی مین پا گذاشت. این حیوان به بیمارستان فیل‌ها در تایلند منتقل شد، در حالی‌که پزشکان از آینده این فیل در حال رشد بیم داشتند، چرا که اگر موشا نمی‌توانست راه برود، احتمالا زنده نمی‌ماند.

تردچای جیواکاته، مدیر بنیاد انسان‌های قطع عضو تصمیم گرفت که یک پای مصنوعی برای این فیل بسازد. پزشکان در سال 2007 توانستند با موفقیت یک پای مصنوعی برای موشا از پلاستیک، خاک اره و فلز که از استحکام لازم برای تحمل وزن یک فیل برخوردار بود، ایجاد کنند.


لاک پشت : «آلیسون»


http://www.pic.iran-forum.ir/images/m8liy4g4wptpm3ngg1xr.jpg

آلیسون که یک لاک‌ پشت سبز اقیانوس اطلس است، در پی ورود توریست‌ها از محل زندگی خود آواره شده و سه باله خود را از دست داد. این آسیب‌ها احتمالا توسط یک شکارچی به وجود آمده بود.

آلیسون پس از شناسایی به شرکت لاک ‌پشت دریایی در تگزاس سپرده شد که در آنجا می‌توانست با تنها باله خود در دایره‌های خلاف ساعتگرد شنا کند.

تام ویلسون یکی از انترن‌های این شرکت یک ایده ارائه کرد که مطابق آن یک باله سکان مانند در امتداد بدن حیوان اضافه شده و بدنش را ثابت نگه دارد. این باله رزین پشم ‌شیشه به آلیسون که اکنون یک سال و نیم دارد، اجازه داده تا مستقیم شنا کند.


سگ : «ناکی‌او»


http://www.pic.iran-forum.ir/images/1r6dm3e70t39pj48cj.jpg
http://www.pic.iran-forum.ir/images/t2xuai2ocjldbxwnxrup.jpg

ناکی‌او اولین توله‌سگ جهان با چهار پنجه مصنوعی است. این سگ گله استرالیایی زمانی به همراه خواهران و برادران خود در خانه‌ای که صاحب آن از ترس سرما آن را ترک کرده بود، زندانی شده بودند.

در این رویداد مادر ناکی‌او مرد و او با قدم گذاشتن در سرداب یخ‌زده خانه هر چهار پنجه خود را در اثر سرمازدگی از دست داد.

این حیوانات پس از پنج هفته پیدا شده و به مرکز عملیات نجات حیوانات منتقل شدند. ناکی‌او تحت سرپرستی کریستی تاملینسون، تکنسین دامپزشک درآمد که سپس این پنجه‌های مصنوعی را برای وی مهیا کرد.


زرافه : «امید»


http://www.pic.iran-forum.ir/images/fn8wikwrjdsmfpa2hx0u.jpg

در ژوئیه 2010 در باغ‌ وحش توپکا با یک ناهنجاری خطرناک سم به دنیا آمد که مفاصل پایین پای او را تا 90 درجه خم و جابجا کرده بود.

این حیوان که قادر به ایستادن نبود در دو ساعت اول پس از تولدش از کفش‌های خاص اصلاحی استفاده کرد. این کفش‌های ارتز از سیستم تاندون‌های خارجی برای نگه داشتن سم‌های امید در تراز مناسب ساخته شده بودند.

کفش‌ها، نقص تولد امید را جبران کرده و این زرافه کوچک به قدری خوب به درمان واکنش نشان داد که دیگر احتیاجی به استفاده از این کفش‌ها پیدا نکرد.

دلفین : «فوجی»


فوجی که در آکواریوم اوکیناوا چوراومی ژاپن قرار دارد، طی حادثه‌ای بیشتر دم خود را از دست داده بود.

مسؤولان این آکواریوم با همکاری با شرکت لاستیک‌ سازی بریجستون توانستند یک دم لاستیک سیلیکونی ضدآب برای اتصال به بدن فوجی بسازند تا این دلفین بتواند بعد از مدت‌ها به راحتی شنا کند.


لاک پشت : «گامرا»


http://www.pic.iran-forum.ir/images/lyv26sx7dijg88sp6i1.jpg

دامپزشکان دانشگاه ایالتی واشنگتن با موفقیت توانستند یک پروتز پای مصنوعی را به جای پای چپ جلویی یک لاک پشت آفریقایی 12 ساله متصل کنند.

تصاویر این لاک پشت (10.43 کیلوگرمی) که "گامرا" نام دارد درحالی که قادر بود با پای مصنوعی جدید خود بر روی سنگفرش و چمن راه برود منتشر شد. در این تصاویر، گامرا علف می خورد و در محوطه بیمارستان به آهستگی راه می رود.

بیمارستان دانشگاه وانشگتن، این لاک پشت ساکن خشکی را در ماه آوریل از مالک آن خریداری کردند. پای چپ جلویی گامرا به شدت آسیب دیده و قطع شده بود.

سپس این دامپزشکان تصمیم گرفتند یک چرخ شبیه به چرخ صندلیهای اداری را به این حیوان نصب کنند و به آن شانس دوباره ای را برای زندگی بدهند.

اکنون "گامرا" که نام خود را از یک هیولای فیلمهای ژاپنی گرفته است به خوبی راه می رود.

نظرات 1 + ارسال نظر
روشنک چهارشنبه 9 شهریور 1390 ساعت 15:46 http://http:/www.roshanak-ar.blogfa.com

سلام خدا رو شکر علم اینقد پیشرفت کرده <ولی پاهای زرافه جالب بودند!!!!!!!!!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد