جالبترین ها

جالبترین ها

جالبترین مطالب علمی و عمومی
جالبترین ها

جالبترین ها

جالبترین مطالب علمی و عمومی

سوسک اپومیز، کابوس دوزیستان


یکی از انواع سوسک‌های زمینی عادت غذایی بسیار ترسناک و عجیبی دارد. این سوسک که “اپومیز” نام دارد بسیاری از دو زیستان که ابعاد بدن آنها چند برابر ابعاد بدن خودش است را کشته و می‌خورد، در حالی که معمولا دوزیستان از حشرات تغذیه می‌کنند نه حشرات از دو زیستان!غذای معمول این سوسک‌ها دیگر انواع بی‌مهرگان از قبیل پشه‌ها، کرم‌ها و حشرات مرده است اما محققان در نهایت ناباوری مشاهده کردند هر زمان این سوسک در کنار یک دو زیست مانند قورباغه قرار می‌گیرد به راحتی آن را کشته و می‌خورد.


این سوسکها ترجیح می‌دهند پیش از شکار کردن یک دوزیست به خوبی شکار خود را شناسایی کنند از این رو در طول روز با به اشتراک گذاشتن پناهگاه‌شان با دوزیستان در نزدیکی آنها زندگی می‌کنند اما در شب همه چیز مرگ‌بار شده و سوسک با حمله‌ای ناگهانی دوزیست را می‌کشد.



این سوسک‌ها برای تامین غذای خود چندان وسواس به خرج نمی‌دهند و همه انواع دوزیستان را می خورند، از قورباغه‌ها گرفته تا وزغ، سمندر آبی و مارمولک.
نحوه به قتل رسیدن دوزیستان به این شکل است که سوسک ابتدا پشت دوزیست را می‌گزد که در نتیجه آن شکار از خود عکس‌العمل شدیدی نشان می‌دهد و تلاش می‌کند سوسک را به گوشه‌ای پرتاب کند.
بر اساس گزارش ان بی سی، سپس سوسک در پشت دو زیست شکافی به وجود می‌آورد که جاندار را طی چند دقیقه فلج می‌کند و در نهایت سوسک به آرامی خوردن غذایش را آغاز می‌کند.

نظرات 2 + ارسال نظر
ملیکا چهارشنبه 4 خرداد 1390 ساعت 18:10 http://meli joojoo74.blogsky.com

سلام وبه خیلی خیلی زیبایی دارین واقعا لذت بردم مطالبش واقعا عالیه
راستی وبه منم تشریف بیارینامیدوارم خوشتون بیاد

مررسی سر زدین
چششم

احسان پنج‌شنبه 5 خرداد 1390 ساعت 10:11 http://boosehayeasheghane.blogsky.com/

آره قبلا درباره اش شنیدم ... جالبه ....
مظالبت کاملا به اسم وبت میخوره ....
اینم جالبه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد