جالبترین ها

جالبترین ها

جالبترین مطالب علمی و عمومی
جالبترین ها

جالبترین ها

جالبترین مطالب علمی و عمومی

زن در دوره هخامنشی

در دوره هخامنشیان مرد و زن در کنار هم کار می کردند و حقوق و دستمزدی یکسان داشتند و گاه حتی کارهای سخت تر بر عهده زنان بود….


موقعیت زنان در دوره هخامنشیان

در دوره هخامنشیان مرد و زن در کنار هم کار می کردند و حقوق و دستمزدی یکسان داشتند و گاه حتی کارهای سخت تر بر عهده زنان بود، مثل : کشاورزی و سنگ سابی (گفته شده که به احتمال خیلی زیاد صیقل نهایی نقش برجسته های سنگی همچون نقوش بر جای مانده از تخت جمشید کار زنها است که بسیار هم کار سختی بود).
نکته جالب اینکه زنها با بدنیا آوردن کودک برای مدتی از کار بیرون معاف شده و در طول مرخصی زایمان, حقوق دریافت می داشتند (حقوقی حداقل و تاحد گذران زندگی )، اضافه حقوق برای نوزادان پسر دو برابر نوزادان دختر بوده و این نشان می دهد که شاه از نوزادان پسر بیشتر از نوزادان دختر خرسند می شده است, طبق مدارک موجود ، این تنها موردی است که میان زن و مرد فرقی دیده می شود.
در دربار، کارگاههای خیاطی بیشتر در اشغال زنان بوده و مردها گاه نیز زیر دست زنان قرار می گرفتند اما در عوض کار دوخت لباس شاه را خیاط های مرد برعهده داشتند. در کارگاههای شاهی همواره سرپرستی و مدیریت با زنان بوده است.




زن در هنر هخامنشی

در این دوره تصویر هیچ زنی دیده نمی شود ، به عبارتی ما تصویر زن را در نقوش عمومی نمی بینیم اما در میان آثار هنری کوچک به نقش های بیشماری بر می خوریم ، نکته جالب اینجاست که نوع آرایش و نوع مدل لباس و حتی استفاده از زیور آلات در این دوره بین زن و مرد یکسان بوده به طوری که تشخیص زن و مرد در تصاویر موجود در این دوره بسیار دشوار بوده و زنها تنها از روی خصوصیات اندامشان تشخیص داده می شدند. ( مردها در این دوره مانند زنها از لوازم آرایشی استفاده می کردند و استفاده از زیورآلات در هر دو رایج بوده است) ، بنابراین معلوم می شود که در سراسر امپراطوری هخامنشی از ” مد ” واحدی پیروی شده است. یکی از رایج ترین سرپوشها در این دوره ، سرپوش کنگره داری شبیه به تاج بوده که هم در زنان و هم در مردان دیده شده است.




آرایش مو نیز تقلیدی از آخرین ” مد ” این دوره است که در نگاره های تخت جمشید مشاهده می کنیم. موها ، کوتاه و به صورت دایره موجدار انبوهی در اطراف سر دیده می شود ، چه در زنان و چه در مردان ، البته مدل موی زنان بلند پایه درباری همچون شاهزادگان مانند مدل موی مردان بوده ولی مدل موی زنان عادی و ندیمه های زن، بلند و بافته است.




چند نکته در مورد لباسهای این دوره :

لباس بلند و پر چینی که در نگاره های تخت جمشید به چشم می خورد و شاه نیز آن را بر تن دارد ، لباس مشخص دوره هخامنشی است و کوروش (بنیانگذار این سلسله) این لباس را از مادها (نخستین دولت ایرانی آریایی و دولت قبل از هخامنشیان) گرفته و تمامی کارکنانش را متقاعد کرده بود که آن را بر تن کنند . ظاهرا او معتقد بود که این لباس نقص بدن اشخاص را می پوشاند و آدمی را زیبا و بلندبالا نشان می دهد, این راز لباسهای چین دار بسیار بلندی است که انتهای آن روی زمین کشیده می شده است.



لباس چین دار هخامنشی برای حرکات پر جنب و جوش ، برای سفر ، شکار و جنگ و بطور کلی برای هر نوع کار بدنی آزاد ، مثلا: کار در کارگاه ها ، لباس چندان مناسبی نبوده و در نتیجه به هنگام کار شلوار نیم تنه و ردا می پوشیدند. این نوع لباس, لباسی عیلامی[قدیمی ترین تمدن ایرانی و قبل از مادها] و احتمالا لباس ملی ایرانیان بود. قبل از زمان هخامنشی ، وجود هیچ نوع شلواری قابل اثبات نیست و به جای شلوار چکمه به پا می کردند که همیشه مانند کفش بند دار ، گره ای در قسمت جلو داشت. در آنزمان رداهای پر بهای ایران گرانترین لباسها، با بافتی محکم و پوشیده از پولکهای طلایی بود.



 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد