جالبترین ها

جالبترین ها

جالبترین مطالب علمی و عمومی
جالبترین ها

جالبترین ها

جالبترین مطالب علمی و عمومی

یین یانگ (آرم فیلم های شائولین!!!)

یین یانگ شامل یک دایره هست که توسط دو شکل اشک مانند به دو قسمت تقسیم شده است. یکی سیاه و دیگری سفید. در داخل هرکدام از این دو قسمت یک دایره به رنگ مخالف آنها وجود دارد. یین یانگ مربوط به قوانین چین باستان و مفهوم "یگانگی متصادها" است.

از دیدگاه چینیان باستان و تائو باوران، در همه ی پدیده‌ها و اشیاء غیر ایستا در جهان هستی، دو اصل متضاد ولی مکمل وجود دارد.یین یانگ


قسمت سیاه (قسمت یین) این دایره نشان از چیزی نرم، تر و مرطوب، سرد، ساکن و شب است. به طور کلی به قسمت یین (قسمت سیاه) قسمتی با خواص زنان میگویند. قسمتی دیگر یعنی قسمت یانگ (قسمت روشن) نشان از چیزی سریع، سخت و سفت، خشک و داغ و نماد روز است در کل این قسمت را با خواص مردان میشناسند.

یین یانگ و نام بناها
بسیاری از مکان ها در چین شامل قسمتی از کلمه ی یین یانگ میشوند. مثلا "لویانگ" نام یک محل است ولی همانطور که میبینید در نامش کلمه ی "یانگ" وجود دارد. مثال دیگر مکانی به نام "هوایین" است که نام این محل هم شامل کلمه ی "یین" است. این روش نامگذاری در چین قدیم بسیار مرسوم بود.


این نام ها با توجه به موقعیت جغرافیایی ساختمان رو آنها نامگذاری میشد!
قوانین نام گذاری بدین گونه است که یانگ یعنی مکانی در قسمت جنوبی سراشیبی کوه یا قسمت شمالی کنار رودخانه. مثال از این دست زیاد است ولی مثال بارز همان محل لویانگ است که در شمال رودخانه ی لو قرار دارد. یین نیز برعکس یانگ است! یعنی مکانی که در قسمت شمالی سراشیبی کوه یا قسمت جنوبی رودخانه. (محل هوایین در قسمت شمال سراشیبی کوه مونت هوا قرار دارد)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد