جالبترین ها

جالبترین ها

جالبترین مطالب علمی و عمومی
جالبترین ها

جالبترین ها

جالبترین مطالب علمی و عمومی

فیس‌بوک جان پسر چهارساله‌ای را نجات داد!

مدتی بود که والدین «تد رایس» چهار ساله، حس می‌کردند که او کسل است، اما نشان خاص دیگری از بیماری در او یافت نمی‌شد. به علاوه گاهگاهی روی پوست او خونمردگی مشاهده می‌شود و چند باری هم به صورت جزئی خون‌دماغ شده بود.

لوسمی

پدر خانواده، پیش از ویزیت او، عکس او را در فیس‌بوک آپلود کرد، پزشکی به نام دکتر سارا برتون با دیدن ضایعات پوستی، مشکوک شد و خواست که پسر برای بررسی بیشتر به بیمارستان برود.

نتیجه بررسی‌ها نشان داد که پسر، بیماری ALL یا لوسمی لنفوستیک حاد دارد. شیمی‌درمانی برای بیمار شروع شد و گرچه هم‌اکنون بیمار، موهایش را از دست داده ودچار ضعف عمده است، اما امید می‌رود که سلامتی خود را به دست آورد.

خبر را سایت فناوری گیزمودو به نقل از دی‌میل نقل کرده بود، نشریه‌ای که نگاه چندان ژرفی به قضایا ندارد و عادت به دراماتیک کردن اخبار دارد.

همان طور که قبلا هم در موارد مشابه برای شما نوشتم، اینترنت وسیله تشخیصی معجزه‌آسایی برای بیماری‌ها نیست و گرچه امکان ارتباط مستقیم بین بیمار و پزشک و یا پزشکان را با هم، فراهم می‌آورد، اما تصور نمی‌کنم هیچگاه بتواند جای یک ویزیت خوب را بگیرد.

همان طور که در مواردی، یک پزشک با یک نگاه، تشخیص سریعی را مطرح می‌کند، در دنیای اینترنت هم گاهی این تشخیص‌ها، درمان‌ها یا راهنمایی‌ها رخ می‌دهند.

این ماه هستیم که باید از این ابزار استفاده درست را بکنیم. هنوز نشانه‌های اولیه چنین کاربردی در وب فارسی به دلایل مختلف به چشم نمی‌خورد. که در فرصت مناسب در مورد چرایی آن خواهم نوشت.

کاهش پلاکت در ALL می‌تواند منجر به بروز ضایعات یک تا دو میلیمتری قرمز یا ارغوانی‌رنگ به نام پتشی Petechia در سطح پوست شود که نقاط خونریزی بسیار کوچک هستند.

یادآوری می‌کنم که پشتی، علل متنوعی دارد و همیشه مترادف با بیماری یا مثلا لوسمی نیست. در صورت شک، باید ویزیت شوید!

نظرات 2 + ارسال نظر
سارا چهارشنبه 18 اسفند 1389 ساعت 01:20

بعد هی میگن بعضیا نت بده
فیس بوک بده
اینم از مزایاش

Baran kia شنبه 7 خرداد 1390 ساعت 01:56

بسیار جالب بود .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد