جالبترین ها

جالبترین ها

جالبترین مطالب علمی و عمومی
جالبترین ها

جالبترین ها

جالبترین مطالب علمی و عمومی

چپ دستان مشهور

دانستنی ها | چپ دستان مشهور
چپ دستی به مفهوم تمایل طبیعی افراد در استفاده از دست چپ برای انجام کارهای گوناگون و بویژه نوشتن است.
 

بطور طبیعی، بیشتر انسانها راست دست هستند، به این معنا که برای انجام کارهای روزمره، استفاده بیشتری از دست راست به عمل می آورند. یکساندستان گروه خیلی کوچکی از انسانها هستند که توانایی استفاده از دست چپ و راست را بطور یکسان دارند. مطالعات گوناگون نشان میدهد که در جوامع مختلف، ۷۰ تا ۹۰ درصد جمعیت، راستدست هستند. بقیهٔ این افراد عمدتاً چپدست هستند. درصد بسیار کمی نیز وجود دارند که توانایی استفاده از دو دست را دارند.

طور کلی علت دقیق چپدستی مشخص نیست. نظریه های مختلف، وراثت، یادگیری و فعالیت های مغزی در دوران جنینی و رشد را عامل تعیین چپدستی یا راستدستی می دانند.

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد، اخیرا ژنی را کشف کرده اند که گمان میرود عامل بروز چپدستی باشد. در افراد حاوی این ژن، بخش راست مغز کار کنترل سرعت و زبان را بر عهده دارد و بخش چپ مغز مسئول احساسات است. در افراد راستدست که فاقد این ژن هستند وظیفه هر نیمکره مغز بر عکس این است. اما اندکی بعد، پژوهشگران دانشگاه ام آی تی آمریکا، نظریه جدیدی در این رابطه ارائه دادند. یافته های آنان نشان میدهد که در رحم مادر، مغز کودکان چپدست آزادانه تر از مغز کودکان راستدست رشد میکند.

ولی از تمام این تعاریف که بگذریم همانطور که می دانیم اکثریت چپ دست ها ادعا می کنند که چپ دستان از هوش و استعداد بیشتری برخوردار هستند! حالا ما با درست یا غلط بودن این ادعا کاری نداریم ولی در ادامه افرادی را معرفی می کنیم که هم چپ دست هستند و هم از شهرت جهانی برخوردارند:


آلبرت انیشتین

 


بیل گیتس

 


آنجلینا جولی

 


بروس ویلیس

 


جرج بوش پدر

 


چارلی چاپلین

 


جیم کری

 


 جان اف کندی

 


جولیا رابرتز

 


باراک اوباما

 


لئوناردو داوینچی

 


لوئیس گرستنر مدیر IBM

 


مهاتما گاندی

 

ناپلئون بناپارت


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد